Народни музеј у Београду у манифестацији

 Музеји за 10

9 – 15. новембар 2020.

 

 

Програми Народног музеја у Београду прилагођени су здравствено ризичној ситуацији условљеној глобалном епидемијом. Током дана трајања манифестације Музеји за 10, као и претходних година, свим посетиоцима је омогућена бесплатна посета изложбеним просторима у централној згради на Тргу републике и Музеју Вука и Доситеја, који је у саставу Народног музеја. Учинили смо да музејски простори буду здравствено безбедни, а од наших посетилаца очакујемо обавезно ношење маски и стрпљење при уласку у музеј због мерења температуре и дезинфекције руку.

У централном здању може посетити свеобухватна стална поставка музеја која се простире на три нивоа зграде, обухватајући експонате из далеке праисторије све до уметносрти 20. века. У току је такође и тематска изложба Радомира Дамњановића Дамњана. Изложба Дамњан на искуствима Дамњана. Радови из Поклон-збирке Драгослава Дамњановића, чији ја аутор музејски саветник Гордана Станишић  одабрано,м, али ипак свеобухватном поставком на   ретроспективни начин представља стваралаштво једног од најмаркантнијих и најинтригантнијих уметника номада, који активно ствара више од 60 година и који је својим ванинституционалним ангажовањима и експерименталним истраживањима, иницирао различите алтернативне поетике и учествовао у формирању актуелне југословенске савремене сцене.

Како бисмо остали и даље повезани са посетиоцима, посебно са младом публиком, којој је потребна организована посета музејима, осмислили смо онлајн програм под називом Народни музеј на часу.  

 

 

 

Онлајн образовни програм за школе и друге заинтересоване групе

НАРОДНИ МУЗЕЈ НА ЧАСУ

 

Бесплатни програм је намењен школама, а у складу са образовном мисијом и потенцијалом музеја. Програм у трајању од 20 минута прилагођен је трајању школског часа од 30 минута. Осмишљен за измењене околности условљене пандемијом, са циљем да се омогући организовано упознавање ученика са културном баштином коју наш највећи и најстарији музеј чува.

Пријављиваље заинтересованих на edukacija@narodnimuzej.rs

У понуди су две врсте актовности: Музеј из школске клупе и Видео радионице. Музеј из школске клупе изводи се уз Power Point презентацију са репродукцијама и фотографијама уз усмена објашњења кустоса који ученике води кроз причу. Уз двосмерну комуникацију у реалном времену, у другом делу учени могу да постављају додатна питања.

Видео радионице се изводе уз директно приказивање експоната и објашњавање задатака. Ученици ће пратити видео радионицу, а по њеном завршетку могу да приступе изради цртежа, скулптуре или другог креативног задатка радионице.

Заказивање термина врши се слањем упита на електронску адресу:

edukacija@narodnimuzej.rs

Стојимо вам на располагању за сва питања, предлоге и сугестије.

 

 

МУЗЕЈ ИЗ ШКОЛСКЕ КЛУПЕ

1-4. разред

 

  1. Упознајте Народни музеј

Шта је то музеј? Како је настао и шта се све у њему налази? Видећемо ко све ради у музеју и шта су музејски експонати. Заједно ћемо разговарти о овим али и другим питањима.

Предмети: Свет око нас, природа и друштво, грађанско васпитање, ликовна култура

 

  1. Трагови прошлости

На који начин може да се упозна прошлост у музеју, како су живели људи у далекој прошлости, које материјале су користили и каква је била њихова употреба, који све трагови прошлости постоје и шта се на основу њих може закључити само су неке од тема која обухвата предавање.

Предмет: Свет око нас

 

  1. Србија у средњем веку

Некада давно, Србијом су владали краљеви и краљице. Виртуелним проласком кроз нашу збирку средњег века, видећемо предмете који су повезани са српским краљевима и краљицама. Причаћемо о томе како су људи у средњем веку живели и шта су нам оставили за собом.

Предмети: Природа и друштво, ликовна култура

 

  1. Деца на сликама

Посматраћемо одабрана дела из колекција Народног музеја на којима су представљена деца. Потом ћемо разговарати о њиховој одећи, предметима са којима су насликани, као и томе да ли би можда ови портрети желели нешто да нам кажу.

Предмети: Ликовна култура, народна традиција

 

  1. Музеј Вука и Доситеја – Ко је био Вук Караџић?

Ко је био Вук Караџић? Посматрајући и разговарајући о одабраним, личним предметима Вука Караџића који се налазе у збирци Музеја Вука и Доситеја, одгонетнућемо ово питање, али и научићемо зашто нам је Вук важан.

Предмети: Свет око нас, природа и друштво, српски језик, народна традиција

 

ВИДЕО РАДИОНИЦЕ

  1. Откривамо античку Грчку

Откривајући које су све богове поштовали у старој Грчкој, ученици ће моћи да погледају и копију  Фидијине колосалне статуе Атине Партенос. Сазнаће и какве су то црнофигуралне и црвенофигуралне грчке вазе.

Предмети: Природа и друштво, ликовна култура

 

  1. Шашаве слике

Посматраћемо одабрана дела са сталне поставке на којима су приказани људи, животиње и цвеће. Сликари и сликарке су се трудили да они изгледају као на фотографијама. На радионици ћемо заједно истражити необичне слике које се у музеју налазе, а потом дати машти на вољу и стварато своје шашаве слике.

Предмет: Ликовна култура, свет око нас

 

  1. Музеј Вука и Доситеја/ Басне у сликама

У оквиру кратког вођења ученици ће чути о значају Вука и Доситеја, при чему ћмо пажњу скренути на значај прикупљања басни. Читаћемо их, а потом и у групама и илустровати.

Предмети: Српски језик, свет око нас

 

 

5-8. разред

МУЗЕЈ ИЗ ШКОЛСКЕ КЛУПЕ

 

  1. Шта чувамо у Народном музеју?

Помоћу чега сазнајемо о прошлости људи? Које све врсте историјских извора постоје и где се они чувају? Током виртуелне шетње кроз нашу поставку одговорићемо на ова питања и говорићемо о томе шта све музејски експонати могу да нам испричају.

Предмет: Историја

 

  1. Религија и уметност

Каква су била веровања људи у праисторији и антици? Разговараћемо о уметности која је настала у служби религије и о томе у коликој мери је у прошлости религија утицала на животе људи.

Предмети: Историја, ликовна култура

 

  1. Наслеђе Немањића

Средњи век се обично сматра најславнијим периодом у српској историји, а причу о њему не можемо да замислимо без приче о Немањићима. Вођење ћемо илустровати одабраним предметима који се налазе у Народном музеју, а припадали су члановима династије Немањића или су на други начин са њима повезани.

Предмет: Историја

 

  1. Бисери српског сликарства 19. века

Током вођења кроз галерију слика насталих у 19. веку, причаћемо о српској култури, уметности, али и историји. Издвојићемо наше најзначајније уметнике и њихова најпознатија дела.

Предмети: Ликовна култура, историја

 

  1. Музеј Вука и Доситеја

Музеј Вука и Доситеја смештен је у једној од најстаријих кућа у Београду. На вођењу ћете сазнати зашто је баш у тој кући смештен музеј посвећен Вуку Караџићу и Доситеју Обрадовићу, али и детаље о њиховом животу и раду.

Предмети: Историја, српски језик, ликовна култура

 

ВИДЕО РАДИОНИЦЕ

  1. Читамо и пишемо староегипатске хијероглифе

Деца ће моћи да се упознају са староегипатском збирком Народног музеја, са посебним акцентом на хијероглифском писму. У практичном делу учесници ће имати прилику да пишу и читају на једном од најстаријих писама Старог света.

Предмет: Историја

 

  1. Модерна уметност

Захваљујући великој збирци страног и домаћег сликарства из 20. века, ђаци ће се упознати са модним трендовима који су били присутни у том раздобљу. Ђаци ће имати могућност да се искажу креативност кроз прављење њима најзанимљивије репродукције техником колажа.

Предмет: Ликовна култура

 

  1. Музеј Вука и Доситеја – Како ја видим Вука и Доситеја

Након упознавања са одређеним предметима са поставке нацртаћемо кратак стрип о Вуку, Доситеју или згради Музеја, о ономе што смо запамтили као најупечатљивије после приче.

Предмет: Српски језик

 

 

Средња школа

 

МУЗЕЈ ИЗ ШКОЛСКЕ КЛУПЕ

  1. Религија у Римском царству

Приликом вођења разговараћемо о римском синкретизму, периоду пре и након 313. године. Посматрајући предмете са сталне поставке музеја, видећемо које су све религије постојале у Царству и какву промену је донео Милански едикт.

Предмети: Историја, социологија

 

  1. Знаци моћи

Посматрајући одабране предмете из средњовековне збирке Народног музеја, ученици ће се упознати са начином показивања моћи. Посматрајући средњовековне задужбине, ктиторске портрете, печатнике, новац на јасан начин ћемо увидети како је конципирана политика и шта су били знаци моћи.

Предмети: Историја, ликовна култура

 

  1. Српска историја 19. века кроз уметност

Посматрајући одабрана дела српског сликарства 19. века ученици ће имати прилику да виде портрете истакнутих личости 19. века, као и историјске композиције које су одговарале духу времена.

Предмети: Историја, ликовна култура, српски језик и књижевност

 

  1. Модерна уметност

Пред крај 19. века сликари су желели да унесу промене у уметност, а све је почело у Француској са импресионизмом. На који начин су југословенски уметници схватили модерне идеје видећемо током вођења које обухвата део збирке стране уметности и збирку југословенског сликарства.

Предмет: Ликовна култура

 

  1. Музеј Вука и Доситеја

Музеј Вука и Доситеја смештен је у једној од најстаријих кућа у Београду. На вођењу ћете сазнати ко је некада живео у кући, када је у њој отворена Велика школа, али и детаље о животу и раду Доситеја Обрадовића и Вука Караџића.

Предмети: Историја, ликовна култура, српски језик

 

ВИДЕО РАДИОНИЦЕ

  1. Староегипатска божанства

Учествовањем у радионици ученици ће се упознати са делом сталне поставке Народног музеја, староегипатском збирком. Посебна пажња биће усмерена на божанства која су се поштовала у старом Египту. У практичном делу учесници ће имати прилику да праве маске староегипатских божанстава.

Предмет: Историја

 

  1. Улога мушкарца и жене у средњем веку

Током радионице учесници ће се упознати са питањем друштвеног положаја жене и мушкарца. Сазнаће и какви су били односи између ова два пола током средњег века и колико су се мењали до данас. Заокружићемо ово историјско путовање заједничким уметничким освртом на развој родних улога.

Предмет: Историја, ликовна култура, социологија

 

  1. Направи најлуђи спој

Учесници радионице имаће прилику да виде одабрана дела сталне поставке у збиркама стране уметности и југословенског сликарству 20. века, а након тога ће имати прилику да изразе своју уметничку концепцију слика које су видели користећи колаж.

Предмет: Ликовна култура

 

Напомена за наставнике. Програм се изводи онлајн, користећи платформу Zoom. Осмишљен је у складу са актуелним скраћеним трајањем часовима, тако да траје 20 минута.  Из музеја се укључује кустос, а активностима у учионици координира наставник. Препорука је да ученици у учионици прате видео вођење преко рачунара или пројектног платна или екрана, уз обавезно искључен микрофон. Кустос комуницира директно са наставником, који по потреби омогућава укључење некога од ученика, а све са циљем да се комуникација технички води несметано и да омогућимо свим ученицима да прате видео вођење и уживају у причама из Народног музеја и Музеја Вука и Доситеја.