Цртежи Новака Радонића, једног од најважнијих уметника 19. века, излажу се по први пут као засебна целина у оквиру изложбе Радонић сам. Избор цртежа Новака Радонића, која се отвара у Кабинету графике Народног музеја Србије у четвртак 14. децембра у 17 часова.
Заоставштину цртежа Новака Радонића чини преко 130 цртежа и пет скицен-блокова, те је ауторка изложбе, кустоскиња Народног музеја Србије Милица Цицмил, из тог богатог опуса издвојила она дела која најбоље сведоче о месту цртежа у Радонићевој уметности и његовом развоју у временима бројних актуелних уметничких праваца попут класицизма, назаренске уметности, бидермајера, романтизма и реализма. По различитости његовог рукописа, могу се издвојити два приступа цртежу – школски приступ који за циљ има савладавање одређеног цртачког проблема и онај други у којем се види усавршавање моделације и његова иновативност.
Тематика његових цртежа обухвата студије античких скулптура, студије по живом моделу, античке и традиционалне костиме који су га уводили у сликање историјских композиција у тренутку буђења националне идеје. Међу најбољим цртежима истичу се портрети и пејзажи којима приступа цртежом као четкицом. Међу његовим делима посебну групу чине романтичарски аутопортрети којих има неколико. Најчешће је себе престављао из полупрофила са карактеристичним дугим и кукастим носом.
Посебно место у његовом опусу заузимају цртежи настали током његовог боравка у Италији, који се могу поделити у две групе – ведуте италијанских градова, на којима су приказани значајни споменици, и копије портрета старих мајстора из Галерије Уфици. Већина ових дела га представља као педантног и прецизног цртача и мајстора детаља. Квалитет италијанских цртежа огледа се у томе што настају покрету, у брзини, без комфора, па зато често имају „импресионистичку“ недовршеност.
Након повратка у домовину промене у доживљају уметности, али и реалистичке идеје које је све више усвајао, довеле су до постепеног одустајања од сликарства, у корист књижевности којом се бавио остатак живота.
У изложби Радонићевих цртежа која нам пружа до сада невиђени поглед на његово дело, можемо уживати све до 13. октобра 2024. године.